1.05.2012

ג być, coś określonego

[spis zajęć], lekcja 1], [lekcja 2], [3], [lekcja 4], [lekcja 5], [lekcja 6], [lekcja 7], [lekcja 8], [lekcja 9], [lekcja 10], [lekcja 11] (klik)

uwaga! nie czytać! niedokończone!


lekcja 3. podstawy (określone, czyjeś) + rozmowa + czytanie

1. przypomnienie (bezokolicznik, imiesłów, zdanie, pytania)

2. czasownik być
3. coś określonego:
a) he jadua, rzeczownik określony, smichut
b) zaimki dzierżawcze
c) czyjeś ("mieć")- wyrażanie stanu posiadania, własności.
d) kogo co

4. podstawowe przydatne słówka- rozdam kartkę/i
5. tabelki z odmianami- rozdam kartki
a) odmiana czasownika/ binjany
b) odmiana milot jachas
c) odmiana rzeczownika (istotne bo tak można pogruopwać milot jachas)

6. czytanka- przykładowa z zawartymi podstawowymi zwrotami

7. nawiązywanie rozmowy
a) zwroty powitalne i grzecznościowe
b) zapoznawanie się (kim jesteś, co to jest? co robisz? co lubisz? skąd jesteś? gdzie mieszkasz? czym się interesujesz? co studiujesz?)
c) co masz? czy masz jakieś zwierzątko?
d) co widzisz? co to jest? jak to się nazywa?
e) myślę, że; nie wiem; (nie) zgadzam się; masz rację/ tak nie jest;
f) co widzisz?, co lubisz?, co chcesz?

uff, sporo tego, jak coś, zostanie na kolejną




Czasownik być

brak czasu teraźniejszego
tab

MIEĆ

w języku hebrajskim nie ma dosłownego odpowiednika polskiego "mieć"

w związku z tym pojawiają się partykuły jesz (oraz do przeczeń - ejn).
łączymi je z zaimkiem li, który odpowiada- z grubsza- na pytanie komu? czemu? (dla) kogo? czego?
możemy go odmienić li- mnie, lach- tobie... lub połączyć z jakimś rzeczownikiem le-Marta (Marcie)

wygląda to tak: jesz li (mam, jest u mnie), jesz lo (ma, jest u niego), jesz li kesef (mam pieniądze)
w czasie przeszłym i przyszłym natomiast stosuje się czasownik 'być':
haja li (było u mnie, czyli miałem), hajiti lach (byłem u Ciebie, czyli miałeś mnie)
haja li kesef (były u mnie pieniądze)= miałem pieniądze
hajinu lo (byliśmy u niego/ jego)= miał nas
haja lJonatan sefer (książka była u Jonatana/ Jonatanowi)= Jonatan miał książkę

jesz/ ejn używa się też jeżeli mówimy o czymś, że znajduje się gdzieś (jesz bakita- jest w klasie)

nie mylić jesz/ ejn z czasownikiem być (jest), ani z partykułami ken/ lo (tak/ nie).

jest również słówko należeć (szajech)

stan posiadania można wyrazić również poprzez zaimki dzierżawcze, oraz przez he

odmiana szel, l

tab

rodzajnik określony he, status constructus, (status pronominalis)

he pełni funkcję deskryptora okrślonego i jest dodawane do rzeczownika (/lub czegoś innego zsubtantywizowanego).

he również używa się, ażeby zrobić smichut (złożenie dwóch rzeczowników, gdzie pierwszy jest określany; a drugi określa i jest poprzedzony he)

przykładowe smichuty to:
aron hakodesz, baal chajim, ben adam,

inne zastosowania he

zaimki

Zaimki osobowe (już się pojawiły na poprzedniej lekcji)

zaimki wskazujące (bliższe i dalsze)
^bliższe
l.poj.r.m    ten- ze
l.poj.r.ż     ta  - zot (zo)
l.mn.r.m    te  - ele (elu)


l.poj.r.m    ten- haze
l.poj.r.ż     ta  - hazot (zo)
l.mn.r.m    te  - haele (elu



^dalsze
l.poj.r.m    tamten- hahu
l.poj.r.ż     tamta  - hahi
l.mn.r.m    tamte  - hahem
l.mn.r.ż     tamci  - hahen

hu, hi, hem, hen-  biorą się z trzeciej osoby. używane także jako spójki w zdaniu, można je użyć tam, gdzie w jezyku polskim użylibyśmy "jest".



KOGO, CO (et)

lubię (kogo, co)
widzę (kogo, co)
chcę (kogo, co0



nawiązywanie rozmowy

- pytania: kim jesteś?, skąd jesteś?
- zapoznawanie się, zwroty grzecznościowe,
- pytania: co to jest?
- pytania: co widzisz? co robisz? dlaczego?


przejdż do następnej lekcji: lekcja-miejsko-knajpiana

1 komentarz:

  1. http://www.dictionary.co.il/categories.php
    kategorie słówek

    OdpowiedzUsuń