22.04.2012

א Przypis do lekcji pierwszej

spis zajęć, alfabet, lekcja 1, lekcja 2, lekcja 3, lekcja 4, lekcja 5, lekcja 6, lekcja 7, lekcja 8, lekcja 9, lekcja 10, lekcja 11 (klik)

Wstęp do hebrajskiego :

To co przerobilismy:
1. alfabet + wartości liczbowe (ps: tak się zapisuje daty: altualnie jest rok תשע״ב)
2. szoreszim ( XXX )- rdzenie spółgłoskowe
3. bezokolicznik (zaczynają się od L-)
4. binjany- cdn...
5. imiesłowy (czas teraźniejszy- semantycznie)

przejdź do kolejnej lekcji (imiesłów, czas teraźniejszy)

Alefbet (אלף-בית)- wskazówki:
http://www.iwrit.pl/alefbet.php *
szimu law (שימו לב, `attention please`):
-h/ch/k:
chet (gardłowe 'ch'), kaf ('k' lub gardłowe 'ch'), he (słabe 'h', współcześni często gubią, szczególnie na początku wyrazu; na końcu wyrazu występuje jako 'a' lub 'e'), kof ('k')
- t jako tet i taw (w biblijnym taw wymawiano jako 'th')- do milot leuzijot (słówka zapożyczone) używamy tet (jak w wyrazie טלפון),
- samech to 's', szin to 'sz' lub 's' (dla ułatwienia, żeby zaznaczyć że to s można dodać kropkę nad szin)
- mater lectionis; alef oraz ajin
- niektóre realizują się różnie fonetycznie: bet (b,w), kaf (k, ch), waw (v, o, u), kaf (k, ch), jud (i, j)
- końcowe formy liter nazywają się odpowiednio: kaf sofit, mem sofit, nun sofit, pe sofit, cadei sofit: gdzie 'sof' (סופ) = 'koniec', a 'sofit' (סופית)= końcowe
*http:ewolucja alfabetu

SZORESZ (שורש)

- rdzeń spółgłoskowy (XXX), dosłownie 'korzeń', wskazuje na pewne znaczenie, ale do zaistnienia znaczenia wymagana jest jeszcze pewna obudowa samogłoskowa. Składa się z trzech spółgłosek, lecz czasami dwóch (niektórzy bibliści twierdzą, że podwójne były właśnie pierwotne), lub czterech (w piel-u).
Znając gramatykę, wiemy jakie samogłoski wstawiać, jest to w miarę regularne (wyznaczają to binjany). Dodajemy samogłoski i w ten sposób tworzymy już konkretne słówka i odmieniamy. Można sobie to wyobrazić w ten sposób: mamy rdzeń ​​​. XXX- w tych kwadracikach są jakieś spółgłowski [np. K-T-W (które wskazują na czynność pisania)]. chcę powiedzieć, że pisałem- podstawiam samogłoski i dodaję formant -ti: KaTaWti. podobnie GaMaRti- skończyłem, SZaMaRti- zachowałem (na przykładzie binjanu paal).

BINJANY (בנינים)

(בנינים, nazwy binjanów pochodzą od 'paal' (פעל)- robił, czynił - który przebiega różne binjany. jest to 3 osoby liczby pojedyńczej czasu przeszłego. A więc jest to już drobna podpowiedź, jak tworzyć 3os.l.poj.cz.przeszłego dla innych czasowników). podział względem semantyki (dlatego nie nazywam tego koniugacjami).

 $ paal (פעל) - standard (kataw כתב- pisał, ahaw אהב- kochał, pagasz פגש- spotkał)

 $ nifal (נפעל) - bierna od paala (niktaw נכתב-został napisany), ale niekoniecznie, czasami zwrotny, tworzy też formy niezależne od paala ( niknas נכנס -wszedł, nifgasz נפגש- spotkał się)

 $ piel (פיעל) - standard, lub wzmocnienie semantyczne, ponadto: 'szoresze poczwórne' (przede wszystkim powstałe na bazie zapożyczeń, np tichnen תיכנן- programował), zdarzają się też 'podwojenia rdzenia', np gimgem ( גימגמ, mamrotał, gdzie szoresz= g.m.g.m -a raczej g.m), zdarzają się odrzeczownikowe (rihet ריהט- umeblował, od rahitim רהיטימ- meble) oraz kauzatywne ( chizek חיזק- wzmocnił)

 $ hifil (הפעיל) - kauzatywny (hiszchir השחיר- zaczernił, hizmin הזמין- zaprosił),

 $ hitpael (התפעל) - zwrotny ( hitlabesz התלבש- ubierał się, hitachzew התאכזב- rozczarował się), relatywny (hitahwu התאהבו- kochali się, hitnaszek התנשק- całował się, hitnaszchu התנשכו- gryźli się, hitjaded התידד- przyjaźnił się), bierny ( hitkabel התקבל- dostał się, został przyjęty) i inne (hitnaheg התנהג- zachowywał się)

 $ pual (פועל)     - to strona bierna od piela (dubar דובר- został powiedziany)
 $  hufal (הופעל) - to strona bierna od hifila (huktaw הוכתב- został podyktowany)

Można również wymienić inne wyjątkowe binjany o wiele mniej liczne, np nitpael (נִתְקַטֵּל ), powstały ze skrzyżowania nifala i hitpaela.

BEZOKOLICZNIK

zaczyna się zawsze od lamed np:
{ paal - (לכתוב) lichtow- pisać; liCHToW
nifal - (להיכתב) lehikatew= być napisanym; lehiKaTeW
piel - (לדבר) ledawer- mówić (np po hebrajsku), rozmawiać; leDaWeR
hifil - (להכתיב) lehaktiw- dyktować, sprawić by pisał; lehaKTiW
hitpael- (להתכתב) lehistarek- pisać między sobą, korespondować- lehitKaTeW
pual i hufal nie tworzą bezokolicznika}

CZASY GRAMATYCZNE (זםנים)

W języku hebrajskim współczesnym występuje czas przeszły (awar- עבר) oraz czas przyszły (atid- עתיד). Brak jest natomiast czasu teraźniejszego. Jego funkcję pełnią imiesłowy. Na potrzeby zajęć będziemy jednak mówić po prostu o czasie teraźniejszym.
W hebrajskim biblijnym brak również czasów przeszłego i przyszłego. Owe czasy we współczesnym hebrajskim utworzono absorbując formy co prawda istniejące w hebrajskim biblijnym (mylnie zwane przez niektórych gramatyków; Perfect oraz Imperfect), ale pełniące w nim inne funkcje (1. czynność momentalna lub jednorazowa; 2. czynność ciągła lub wielokrotna). Rozpoznanie czasu było zależne od kontekstu.

IMIESŁOWY (czyli jak wyrazić zdanie w czasie teraźniejszym) 

Przykłady dla różnych binjanów [ kolejno: l.poj- r.męski/ żeński, l.mn- r. męski/ żeński]

 { paal -   KoTeW/ KoTeWet, KoTWim/ KoTWot   = piszący/a, piszący/ e
כותב/ כותבת, כותבים/ כותבות
   piel - meDaBeR/ meDaBeRet, meDaBRim/ MeDaBrot = mówiący/a, mówiący/e
מדבר/ מדברת, מדברים/ מדברות
   pual - meDuBaR/ meDuBeRet, meDaBRim/ meDaBRot = mówiony/a, mówieni/e
מדובר/ מדוברת, מדוברים/ מדוברות
   hifil - maSBiR/ maSBiRa, maSBiRim/ maSBiRot = wyjaśniający/a, wyjaśniający/e
מסביר/ מסבירה, מסבירים/ מסבירות
   hufal - muSBaR/ muSBaRa, muSBaRim/ muSBaRot = wyjaśniony/a, wyjaśnione
מוסבר/ מוסברה, מוסברים/ מוסברות
   hitpael- hitAHeW/ hitAHeWet, hitAHWim/ hitAHWot = zakochany/ a, zakochani/ e
התאהב/ התאהבת, התאהבימ/ התאהבות }

gdzie: -ot -ות (końcówka lmn żeńska), -im -ים (końcówka lmn. męska)
grupa SV wygląda więc tak: ani medawer אני מדבר = ja mówiący, czyli: ja mówię.
hi kotewet היא כותבת= ona pisząca/ ona pisze.


skoro nie ma czasu teraźniejszego, to tym bardziej słówka 'jest' w teraźniejszym.
czasownik 'mieć' z kolei w ogóle nie występuje.


PODSUMOWANIE (סיכום):

 1) przyswoić alfabet (na zajęciach okaże się jak tego używać).
 2) zrozumieć co to jest szoresz.
 3) przyjrzeć się imiesłowom- od tego chcę zacząć. dzięki temu można będzie zacząć konstruować podstawowe zdania, co będzie nas uprawniało do rozpoczęcia rozmówek.

Pozdrawiam, PAv.

przejdź do kolejnej lekcji (imiesłów, czas teraźniejszy)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz