23.04.2012

ב Imiesłów/ czas teraźniejszy

spis zajęć, alfabet, lekcja 1, lekcja 2, lekcja 3, lekcja 4, lekcja 5, lekcja 6, lekcja 7, lekcja 8, lekcja 9, lekcja 10, lekcja 11 (klik)

ב Czas teraźniejszy.
 1.(jak skonstruować imiesłów w paalu, przykładowe czasowniki w paalu, osoby i rodzaj) 
 2.(podstawowe zwroty (budujemy zdania))
 3.(gościnnie czas przeszły paal)
  (przejdź do kolejnej lekcji (jak zacząć rozmowę))
 

IMIESŁOWY (czyli jak wyrazić zdanie w czasie teraźniejszym)* 

Przykłady dla różnych binjanów [ kolejno: l.poj- r.męski/ żeński, l.mn- r. męski/ żeński]


{ paal -   KoTeW/ KoTeWet, KoTWim/ KoTWot   = piszący/a, piszący/ e
כותב/ כותבת, כותבים/ כותבות
   piel - meDaBeR/ meDaBeRet, meDaBRim/ MeDaBrot = mówiący/a, mówiący/e
מדבר/ מדברת, מדברים/ מדברות
   pual - meDuBaR/ meDuBeRet, meDaBRim/ meDaBRot = mówiony/a, mówieni/e
מדובר/ מדוברת, מדוברים/ מדוברות
   hifil - maSBiR/ maSBiRa, maSBiRim/ maSBiRot = wyjaśniający/a, wyjaśniający/e
מסביר/ מסבירה, מסבירים/ מסבירות
   hufal - muSBaR/ muSBaRa, muSBaRim/ muSBaRot = wyjaśniony/a, wyjaśnione
מוסבר/ מוסברה, מוסברים/ מוסברות
   hitpael- hitAHeW/ hitAHeWet, hitAHWim/ hitAHWot = zakochany/ a, zakochani/ e
התאהב/ התאהבת, התאהבימ/ התאהבות }


gdzie: -ot -ות (końcówka lmn żeńska), -im -ים (końcówka lmn. męska)
grupa SVO wygląda więc tak: ani medawer אני מדבר = ja mówiący, czyli: ja mówię.
hi kotewet היא כותבת= ona pisząca/ ona pisze.
*skopiowane z poprzedniej lekcji.



PAAL (פעל)

Realizowane na zajęciach przykłady dotyczyły binjanu (paradygmatu) paal.
Nazwa "paal" bierze się od czasownika לפעול (פ.ע.ל) w czasie przeszłym- 3 os. liczby pojedyńczej (podobnie jest z innymi nazwami binjanów). Mając nazwę binjanu możemy z łatwością wywnioskować jak będzie brzmiał jakiś czasownik w 3 os. l.poj. (np.: {kataw-כבת-pisał; kana-קנה-kupił}). 

Przypomnę kilka głównych pojęć gramatycznych:
 $ bezokolicznik- zawsze zaczynamy od literki lamed { być-להיות , pisać- לכתוב, kupić-לקנות }.
Bezokolicznik dla zakończonych na he kończy się na -ot (ות), natomiast he przepada (jak to he ma w zwyczaju).
 $ rodzaj gramatyczny- liczba mnoga rodzaju męskiego zakończona na -im (ים), rodzaju żeńskiego na -ot (ות). liczba pojedyńcza rodzaju żeńskiego różnie: często -a (ה), lub -et (ת). nie ma rodzaju nijakiego.
 $ szoresz- czyli rdzeń, dosłownie korzeń ( dla powyższych: {być-היה , pisać-כתב , kupić-קנה }.
  - reprezentacja graficzna szoresza. Kratki reprezentują spółgłoski.
 Możemy tam wstawić np. spółgłoski כ ת ב .


Odmiana powinna więc polegać na dostawianiu odpowiednich samogłosek i formantów ("obudowa").


IMIESŁÓW (poel, פועל)

Zobaczmy jak to wygląda dla czasu teraźniejszego (imiesłowów) w paalu (dla bezokolicznika (pisać)): 

Zaznaczyłem również, że dla rdzeni z ostatnią he (ה), następują pewne zmiany, jako przykład dajmy czasownik kupować (לקנות, קנה)* ( porównać obydwa przypadki):

*dodam jeszcze o rdzeniu złożonym z dwóch spółgłosek** (לגור, גר, mieszkać), 
**w gramatyce niekiedy mówi się jednak, że jest to szoresz z drugą jud lub waw (zwracając uwagę, że owe jud lub waw występują w bezokoliczniku i w czasie przyszłym). np. [śpiewać-לשיר , mieszkać- לגור, położyć, postawić- לשים, przybyć- לבוא, odpoczywać- לנוח, biec- לרוץ, )

Przykładowe czasowniki w paalu:

 עבד ( awad- laawod לעבוד)- pracować,
 ישב (jaszaw-laszewet לשבת*)- siedzieć, siadać,
רקד ()- tańczyć,
רצה- ()- chcieć,
עמד- ()- stać, stanąć,
כתב- ()- pisać,
למד- ()- uczyć się,
שתה- ()- pić,
קנה- ()- kupić, kupować,
בכה, bacha- (liwchot)- płakać,
בנה- ()- budować, 
קפץ- ()- skakać, skoczyć, 
קרה- ()- stać się, zdarzyć się,
עשה- ()- robić,
ראה- ()- widzieć, oglądać, patrzeć,
שכב- ()- leżeć,
שמע- ()- słuchać, słyszeć,


gardłowe (wpływają nieco na odmianę)**
קרא- ()- czytać, wołać, nazywać,
חשב- ( lachszow- לחשוב)- myśleć,
 הלך, halach- (lalechet- ללכת*)- chodzić,

היה- ()- być- odmiana nieregularna
חי- ()- żyć- odmiana nieregularna

(w nawiasach bezokoliczniki, chyba że nie podano)
 *לשבת, ללכת- nieregularne tworzenie bezokolicznika.
 ** gardłowe= he, chet, alef, ajin.
 Praca domowa: ćwiczenie: dodać bezokoliczniki, odmienić (wystarczy w czasie teraźniejszym i nie trzeba wszystkich).

  Osoby


 

Podstawowe zwroty (budujemy zdania):

Szyk zdania w języku hebrajskim współczesnym to SVO, podczas gdy dla biblijnego hebrajskiego typowy jest szyk VSO.
Pytanie możemy zacząć od słówek (co- מה ma, kto- מי mi, dlaczego- למה lama, kiedy- מתי mataj, ile- כמה kama, gdzie- איפה eifo, czy- האם ha-im....), lub stosując znak zapytania (nie zmieniając szyku).

 $ Co to jest?                    (ma ze)                                        -?מַה זֶה 
    ^coś                            (maszeu)                                         -מָשֶהוּ
    ^ślepy orzeł                 (ajit iwer)                                -עֲיט עִיווֶֻר
    ^................

 $ Kim jesteś?                 (mi ata)                                         -?מִי אָתַה
     ^ja jestem Paweł        (ani pawel)                                   -אָנִי פָאווֶל
     ^jestem studentem      (ani student)                              -אָנִי סְטוּדֶנֽט
     ^jestem uczniem         (ani talmid)                                 -אָנִי תָלְמִיד
   ^Kto to jest?                 (mi hu)                                           -?מִי הוּא 
     ^on jest nauczycielem     (hu more)                                     -הוּא מוֹרֶה
     ^ktoś                           (miszeu)                                          -מִִישֶהוּ
     ^to ja                           (ze ani)                                         -זֶה אָנִי
     ^ten/ ta                        (ze/ zot)                                        -זֶה זאֹת
   ^Jak masz na imię?       (ma szmecha/ szmech)                       -מה שמך
      ^mam na imię Izaak   (szmi Icchak)                                 -שְמִי יִצְחָק
   ^Jak się nazywasz?      (ejch korim lach/ lecha)              -אֶיך קוֹרְאִים לך
     ^Nazywam się Dr Who     (korim li...)                     -קוֹראִים לִי דוֹקְטוֹר הוּ
   ^Miło mi                       (naim meod)                               -נָעיִם מֶאוֹד
   ^Miło mi Cię poznać   (naim meod lehakir otcha)  -נָעיִם מֶאֹד לֶהָכִיר אוֹתךָ

 $ Co (teraz) robisz?     (ma ata ose achszaw)      -(עכשיו)i. מָה אָתַה עוֹשֶה?
    ^ co ona robi?           (ma hi ose)                              - ?מָה הִִיא עוֹשֶה
    ^ co lubisz robić?      (ma ata ohew leasot)        - ?מָה אָתַה אוֹהֶב לְעֲשוֹת
          ^ (ćwiczenie: uzupełnić korzystając z wybranych czasowników powyżej)

 $ czego się uczysz?      (ma ata lomed)                        -?מָה אָתָה לוֹמדֶ
   ^...hebrajskiego          (ani lomed iwrit)                    -אנִי לוֹמֶד עִבְרִית
   ^...filozofii                  (ani lomed filosofia)          - אָנִי לוֹמֶד פִילוֹסוֹפִיָה

 $ Gdzie?                       (ejfo)                                                    -אֵֶיפֹּה
    ^gdzie to jest?            (ejfo ze)                                           -איפה זה
    ^gdzie jesteś?             (ejfo ata)                                        -איפה אתה
    ^tutaj                          (po)                                                      -פה
    ^gdzieś                       (ejfoszeu)                                          -איפשהו
    ^w                              (be)                                             -(בְ בַ בִ)i ב
    ^w szkole                   (ba-bet sefer)                                   -בבית ספר
    ^w klasie                    (ba-kita)                                             -בכיתה
    ^na uniwersytecie       (ba-uniwersita)                            -באוניברסיטה
    ^na zajęciach              (ba-szi'urim)                                   -בשיעורים
     
 $ Skąd jesteś?                (me'eifo ata)                                 -מאיפה אתה 
    ^jestem z...                  (ani me..)-                                       ..אני מ
    ^z..                              (me..) -                                               .. מ
    ^z Krakowa                (mi-Krakow)                                      -מקרקוב
    ^z Polski                     (mi-Polin)                                          -מפולין
    ^z Izraela                    (me-Israel)-                                      מישראל
  
 $ Jak się czujesz?          (ejch ata margisz)                   - איך אתה מרגיש
    ^co słychać?              (ma niszma)                                      -מה נשמע
    ^dobrze, w porządku       (tow, beseder)                                -טוב, בסדר
    ^niedobrze                 (lo tow)                                           - לא טוב
    ^tak sobie, jako-tako    (kacha-kacha)                                  -ככה-ככה
    ^wspaniale                  (mecujan)                                          -מצוין
    ^zajebiście                  (sababa)                                            -סבבה
    ^
    ...
     ..
      .
   
 * ב (w, na) oraz מ (z), a także  ל (do) i ו (i, oraz, a, ale, lecz) łączą się z następującym po nich wyrazem.
  praca domowa: zajęcia zaczniemy od przepytywania, zatem należy przygotować się na pytania z powyższych. 




 ..........................................................................................

      Czas przeszły (paal, przykład: {pisać- לכתוב, כ.ת.ב})

                     כתבתי    .1   - KaTaWti
                     2m.  כתבת   .- KaTaWta
                     2f.   כתבת    - KaTaWt
                     3m.    כתב     -KaTaW
                     3f.    כתבה    -KaT Wa

                     1.      כתבנו    -KaTaWnu
                     2m.  כתבתם    -KaTaWtem
                     2f.    כתבתן    -KaTaWten
                     3.       כתבו     -KaTWu


     przy czym końcówki, które dodajemy do rdzenia,
           obowiązują także i dla innych binjanów.
 ..........................................................................................





przejdź do kolejnej lekcji (jak zacząć rozmowę, coś określonego)


5 komentarzy:

  1. w tabelce dla czasownika mieszkać ucięło mi nikudy pod liczbą mnogą.
    gar, gara.
    garim, garot.

    OdpowiedzUsuń
  2. a tak przy okazji, spotkałem dzisiaj dr K. Młynarskiego. zawdzięczam mu koncepcję 22 liter alfabetu hebrajskiego jako aminokwasów (jest ich 20) oraz samogłosek (jest ich niewiele) jako sposobów kodowań (są cztery w łańcuchu DNA). Tak więc drzewo życia jako DNA.

    OdpowiedzUsuń
  3. tu byłem. byłem.
    jestem.
    cześć.



    widzę, co wyprawiasz. uważaj...
    We Are Who We Are. We are the Anonymous.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szpyrka nie jestes Anonymous, zdemaskowalem Cie.

    OdpowiedzUsuń